HôTEL MONTEREY
FESTIVAL ETHNOGRAPHIQUE / ΕΘΝΟΓΡΑΦΙΚΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ

‹ retour / πίσω

Γαλλία | France 1973

Σκηνοθεσία / Réalisation : Chantal Akerman
Σενάριο / Scénario : Chantal Akerman
Φωτογραφία / Photographie : Babette Mangolte
Mοντάζ / Montage : Genevive Luciani
Παραγωγή / Production : Chant
Παγκόσμια εκμετάλλευση / Distribution Internationale : Carlotta Films
Έγχρωμο / Couleur, DCP, 65’

Φεστιβάλ της Toulon 1973, Βραβείο Έρευνας / Festival Toulon 1973, Prix de la recherche

projections / ΠΡΟΒΟΛΕΣ
  • SAMEDI 21 MARS / Σαββατο 21 Μαρτιου  |  20:00  |  Institut français de Grèce
  • VENDREDI 27 MARS / Παρασκευη 27 Μαρτιου  |  18:00  |  Olympion
DÉLÉGATION / Αντιπροσωπεια



Résumé / ΥΠΟΘΕΣΗ
Ένα είδος μαγείας πλανάται σταδιακά. Είναι αλήθεια ότι δεν συμβαίνει σχεδόν τίποτα, τίποτα άλλο εκτός από ένα ατελείωτο ταξίδι με ασανσέρ, μια ατελείωτη αναμονή μπροστά στις πόρτες που ανοίγουν και κλείνουν.

Peu à peu, une sorte d'envoûtement gagne. Certes, il ne se passe presque rien, rien qu'un interminable voyage en ascenseur, une interminable attente devant les portes qui s'ouvrent, se ferment.


‹ retour / πίσω

Filmographie / ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ
ΕΠΙΛΕΚΤΙΚΗ ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ – FILMOGRAPHIE SÉLECTIVE

2002     De l'autre côté
1983     Un jour Pina m'a demandé
1977     News from Home
1975     Jeanne Dielman 23, quai du Commerce, 1080 Bruxelles
1973     Hôtel Monterey
BIOGRAPHIE / ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
Chantal Akerman

Η Chantal Akerman, μετά από σπουδές στη Βέλγικη Σχολή κινηματογράφου INSAS, σκηνοθετεί την πρώτη της ταινία μικρού μήκους στα δεκαοχτώ της χρόνια. Για μεγάλο χρονικό διάστημα επικεντρώνεται σε θέματα όπως η περιθωριοποίηση, η απομόνωση και οι άσκοποι περίπατοι, η θηλυκότητα, ο φεμινισμός, η αυτοβιογραφία και ο ναρκισσισμός, το ταξίδι και η περιπλάνηση, μέσα από τα οποία εκφράζει την άβολη θέση της ως εξόριστη νομάδα. Από την αρχή της δεκαετίας του 80 στρέφεται προς μια πιο ευχάριστη θεματολογία.

Née 1950, Chantal Akerman est déterminée à devenir réalisatrice après avoir vu Pierrot le fou de Jean-Luc Godard. Elle suit les cours de l'INSAS, école belge de cinéma et réalise son premier court-métrage à dix-huit ans. Longtemps associée aux thèmes de la marginalité, de l'enfermement et des déambulations, de la féminité, du féminisme, de l'autobiographie et du narcissisme, du voyage et de l'errance par lesquels elle exprimait son inconfort de nomade vouée à l'exil, la cinéaste amorce un tournant plus joyeux aux débuts des années 80.